Digitalni Marketing: Definitivno Upustvo.

Šta je digitalni marketing?

Digitalni marketing daje odgovore na pitanja, kako doći do kupca na internetu? kako izgraditi dugoročan odnos? kako podstaći online kupovinu?

Pod kišobranom digitalnog marketinga je mnogo podoblasti. Ukratko to je marketing koji se odvija kroz moderne kanale kao što su Google pretraga, web sajtovi, društvene mreže, email, ppc oglase i mobilne aplikacije.

digitalni marketing

Kupovno ponašanje se promenilo. Digitalni marketing pomaže.

Na primer kada kupuješ prvo kucaš na Googlu o proizvodu, nakon toga donosiš odluku. Ako hoceš da vidiš sa prijateljom sa kojim se nisi čuo pet godina ućićeš na fejsbook i dogovoriti piće. Kad budeš hteo klijentu katalog da pošalješ uradićeš to preko emaila. Sa telefonom uslikaćeš sliku i podećeš je pratiocima na Instagramu.

Danas ljudi provode dobar deo svog vremena na internetu. Na internet su priključeni preko desktopa, tableta i telefona. Internet je postao glavno sredstvo informisanja i razmene informacija. Svi ovi trendovi doveli su do promene kupovnog ponašanja.

ljudi sve više kupuju online

Kako digitalni marketing pomaže?

Digitalni marketing je pomaže da se firma ubaci u ovaj process suptilno, ne agresivno i dođe do kupca. Digitalni marketing je mnogo precizniji od tradicionalnih formi, komunikacija je takođe olakšana.

Tv reklama ne samo da je skupa, ona tebe prekida u tvojoj omiljenoj aktivnosti. Na primer gledaš game of thrones tvoju omiljenu seriju, Stop reklama. Prašak za veš, dijetetski supplement, piće, hrana… To digitalni marketing ne radi. To je marketing prekidanja.

Kad ti na fecebooku iskoči reklama, ti odmah možeš da skroluješ ili da im kažeš ne prikazuj više. Nakon toga oni će se truditi da ti ne izbacuju više slične oglase. Kad čitaš poslovne mejlove i stigne ti promotivni mejl, možeš da prebaciš u spam. Prekidanje je svedeno na minimum, iskustvo krajnjeg korisnika je na prvom mestu. 

Zašto je prodajni levak bitan za digitalni marketing?

Digitalni marketing počinje od prodajnog levka. Bez pažljivo postavljenog prodajnog levka digitalni marketing ne može lepo da funkcioniše.

Levak je u vrhu najširi, niže postaje uži. Gornja faza marketing levka je upoznavanje sa tvojim brendom. Ovde ima najviše ljudi. Ljudi nas nalaze preko ne agresivnih facebook reklama, objava na društvenih mreža, blog objava, google reklama, itd.

Ovde stranci postaju poznanici i prelaze u nižu fazu levka, užu. Međutim neće svi stranici postati poznanici već jedan deo. Ovde je manje ljudi nego u prošloj fazi. Poznanici počinju da konzumiraju tvoj sadržaj. Ovde koristimo retargeting jer želimo da ojačamo odnos, vratimo ih na sajt i prebacimo neke od njih u nižu fazu.

Deo ovih ljudi će postati zainteresovan za naše proizvode i njima možemo ponuditi besplatan webinar, demo proizvod, free knjigu u zamenu za email. Kad ostave mejl oni postaju lead. Potencijalni kupac.

Potencijalne kupce uključujemo u našu email kampanju, retargetiramo opet ali sada ih šaljemo ga na prodajnu stranicu našeg websajta. Tek ovde mi zapravo prodajemo.

Ko izađe na drugi kraj levka, on je kupac. U ovaj fazi je najmanje ljudi. Međutim proces se obnavlja i tako pravimo novac.

slika prikazuje kretanje kroz prodajni levak

Content marketing

Digitalni marketing je nezamisliv bez kvalitetnog sadržaja. Glavni smisao generisanja kvalitetnog sadržaja je upoznavanje sa brendom, demonstracija znanja, zauzimanje mesta u svesti i izgradnja odnosa.

Sa druge strane ljudima pomažemo da lako dođu do svih potrebnih informacija i rešenja problema.

Pomagajući drugome pomažemo zapravo sebi. Google prepoznaje kvalitetan sadržaj i rangira tvoj sajt bolje na pretrazi. Da bi odlično radile ppc reklame neophodan je dobar sadržaj u pozadini.

Na društvenim mrežama kvalitetan sadržaj dobija više lajkova, komentara i deljenja. Sve ovo dovodi rasta broja pratilaca.

Digitalni marketing i pričanje priče (Storytelling).

Storytellng ili pričanje priče je moćan alat digitalnog marketinga. Roditelji deci pričaju priče, kasnije deca gledaju crtaće, kad odrastu čitaju knjige, gledaju filmove i na kraju ta deca pričaju svojoj deci priču.

Naša pažnja uvek je usmera na onoga ko priča priču. To je urođeno, instiktivno.

Jednostavno to je jedan od način kako sebe pohranjujemo informacija. Priče nam drže pažnju. U trenutku kada nam neko ispriča životnu priču tad osećamo empatiju. U tome je caka u stvaranju jače povezanosti.

Kad kažemo priču ne mislimo na laganje. Jednostavno upakivanje informacija da budu zanimljive, pitke i lake da se zamisle vizuelno.

Potrebno je obratiti pažnju na ova tri elementa zakačaljka(hook), zaplet i rasplet.

ova slika prikazuje storytelling

Važnost SEO optimizacije za digitalni marketing

Seo je skup procesa koji imaju uticaj na vidljivost sajta na Google pretrazi. Za digitalni marketing važnost rangiranja na Googlu je neprocenjiva. Prvi deo koji nazivamo on page SEO, mi optimizujemo naš sajt, naš sadržaj kako bi se on dobro rangirao za određene ključne reči.

Ovde spada kreiranje sadržaja tj bloga. Istraživanje ključne reči. Za SEO potrebno osnovno znanje Html-a. Sadržaj mora biti kreiran u html. Title tags, meta description, Schema.org, sitemap, pravilno postavljeni headeri i subheaderi h1 h2 h3, brzo otvaranje stranice, mobile friendly, sigurnosni protocol https ili ssl, ključna reč mora biti u urlu, itd. Za lokalni biznis neophodno je uraditi lokalni SEO.

Drugi deo se odnosi na off page SEO, koji predstavlja akcije van našeg sajta. Ovde spadaju izgradnja linkova, guestbloging, promocija na društvenim mrežama.

Dok Google Adwords mi plaćamo za mesto broj jedan na Google pretrazi, kod SEO optimizacije stvari idu drugačije, mi imamo kvalitetan sadržaj, mi dajemo rešenje za problem i mi dobijamo besplatno dobro rangiranje na googlu.

Digitalni marketing na Društvenim mrežama.

Društvene mreže su sastavni deo digitalnog marketinga i odličan način da se dođe do potencijalnih kupaca i podigne brand awareness. Koristimo ih u za gornje delove prodajnog levka i promociju sadržaja. 

Facebook, Instagram (više o instagram marketingu ovde), Twitter, Youtube, Linkedin, Snapchat predstavljaju savršenu biznis priliku da se dođe do ogromnog broja ljudi. Prilikom odabira platformi bitno je poznavati njihovu demografiju i kome su namenjene. Na primer Ukoliko su tinejdžeri tvoja ciljna grupa, naravno da bi Snapchat bio bolji izbor od Linkedin-a. 

Većina ljudi uvek razmišljaju o velikim brojevima. Na tom mestu većina greši. Da bi biznis bio uspešan online potreban je samo minijaturni deo ogromne baze korisnika ovih platformi. Uvek je bolje 1000 usko targetiranih pratica nego 100k random pratilaca. Samo usko targetirani pratioci mogu da upadnu u prodajni levak. Tu leži novac.

Bez email marketinga ne postoji ni digitalni marketing.

Kažu novac je u email listi i upravu su. Email lista je imovina kompanije. Kad imamo email listi nismo toliko podložni promenama na spoljnih faktora (primer Facebook-a od danas plaćete da vas vide).

Email subscriber mnogo je vredniji od pratioca. U većini slučajeva ostavljanje e mejla je korak pred kupovinu. Email marketing koristimo u donjoj fazi prodajnog levka, a možemo koristiti i za promociju sadržaja.

Neophodno je koristi popularne servise sa reputacijom poput Mail Chimpa. Emailovi poslati sa servera jeftinih provajdera često završavaju u spamu zbog loše reputacije. Za potrebne malih biznisa Mail Chimpov osnovni paket je savršen do prvih 2000 subscribera je besplatan.

Email listu možemo da izgradimo na dva načina. Prvi je tako što dajemo besplatnu PDF knjigu, vebinar, kupon ili upuststvo u zamenu za email. Sve što treba da uradi posetilac je da ostavi svoj mejl i da preuzmene na primer PDF knjigu. Nakon toga on postaje lead.

Drugi način je opt-in page. Landing page namenjen skupljanju emailova. Ovde koristimo storytelling, social proof i studije slučaja kako bi ubedili posetioca stranice da se prijavi na newsletter.

Google Adwords

Na primer pukla ti je cev i treba ti hitna intervencija, kucas u Googlu vodoinstalater Beograd. Eto savršene prilike da ekspert za digitalni marketing postavi Google reklamu.

Upretrazi prvo izlaze plaćeni oglasi. Pomoću Google Adwords mi te oglase postavljamo. Ispod plaćenih oglasa će izaći najbolji sadržaj za koji Google misli da će dati odgovor na tvoj upit. Međutim to je posao SEO.

Kod Adwordsa borimo se za određenu ključnu reč na aukciji (U gornjem slučaju „vodoinstalater Beograd“). Funkcioniše po principu ko je spreman da plati više. Kao prava mala aukcija.

Međutim ne pobeđuje uvek onaj koji je spreman da plati više. Kao važan faktor gleda se i quality skor. Ovaj skor predstavlja najrelevantniju reklamu i najbolji leading page za korisnika koji poslao upit Googlu.

Na osnovu ovih faktora formira se ad rank i tvoja pozicija pozicija za ključnu reč. Pre nego što se postavi reklama neophodno je da se odredi cilj kampanje, analiza konkurencije, analiza ključnih reči, pisanje kvalitetne reklame koja mami klik.

google adwords

Fb ads

Facebook je idealna platforma za oglašavanje. Uz Adwords najmoćnija. Uz pomoć Facebook reklama možemo lako generisati leadove i pretvoriti ih kupce. Odlično funkcionišu kod oba kanala B2B i B2C. Ove reklame možemo koristi u različitim delovima prodajnog levka.

Digitialni marketing je nezamisliv bez Facebook reklama. Možemo targetirati po godinama i polu, po mestu življenja, po jeziku koji pričaju, po interesu koji su pokazali u prošlosti, retargetirati email listu, ljude koji su bili aktivni na našem instagram profilu.

Ako želimo da pogodimo donji deo levka neophodno je retargetiranje i postavljanje Facebook pixela na sajt. Pixel je malo parče koda koje se ubacuje se izmeđutaga u kodu websajtu. Ako koristis WordPress, pronađi plugin koji olakšava implementaciju.

Pixel omogućava retargetiranje i hvatanje akcija koje su ljudi obavili na tvom web sajtu. Na primer kupovinu, subscribe, ubacili proizvod u korpu, itd. Npr hoću da targetiram korisnike Fejsbuka koji su ulazili na moj websajt u poslednjih 30 dana.  Hoću da pogodim ljude koji su ušli na stanicu usluge itd.

Inflencer marketing

Veoma popularan način da se obrati svojoj ciljnoj grupu. Mi ne obraćamo direktno već koristimo influencera koji će to uraditi za nas.

Influencer označava osobu koja tokom godina izgradila „uticaj“ na pratioce. To može biti autoritet, ekspert za određenu oblast, poznata ličnost, analitičar, žurnalista itd. Potrebno je da ima uticaj na pratioce.

Kad kažemo uticaj mislimo na moć da se utiče na njihovne kupovne odluke. Međutim treba se paziti da se budžet ne potroši na loše influncere. Oni nemaju nikakav uticaj na svoje pratioce ili im je ciljna grupa široka i ne poklapa se sa našom ciljnom grupom. 

Bitno je da se influencerova ciljna grupa podudara sa našom. Samo tad ova forma marketinga radi.

Evo ga jedan fantastičan primer kako se radi influencer marketing. Video prikazuje kako se najpoznatiji haski na svetu Loki (loki_the_wolfdog na instagramu) i njegov vlasnik Kelly Lund voze po snegu u Mercedesovom džipu. Video je snimljen u 360 tehnologiji.

Affiliate marketing

Biznis model gde mi promovišemo tuđi proizvod online, ukoliko uspemo da prodamo dobijamo proviziju. Od matične firme dobijamo link. Na ovaj link treba da se dovedu potencijalni kupci. Oni tu mogu da vide koliko si ljudi doveo i koliko ljudi je kupilo.

Kompanija ovim modelom povećava svest o brendu i prodaju, a smanjuje troškove za digitalni marketing. Pored svega navedenog dobija i besplatnu promociju. Dovoljno je imati armiju prodavaca, čak iako neki ne uspeju da prodaju podižu svest o brendu.

Sa druge strane za prodavce ovo je jedinstvena prilika za internet zaradu. Prednosti su izbegavanje rizika ako se proizvod ne probije, nema dodirnih tačaka sa korisničkim servisom i od potpuna podrška matične kompanije.

Ovako affiliate marketing radi

Blog

Blog prestavlja online mesto gde možeš izraziti svoju misao i podeliti je sa celim svetom. To je web sajt na kome su tvoji tekstovi.

Ljudi koji se bave blogovanjem nazivaju se blogeri. Postoje razne vrste blogova modni, fitnes, kulinarski, travel, sportski itd. Svaki blog poznat je po određenoj temi. Blogeri uglavnom zarađuju influencer marketingom, affiliate marketingom, prodavanjem banera na svom sajtu (google Adsense) ili prodajom iz svog shopa.

Međutim eksperti za digitalni marketing su prepoznali potencijal bloga. Počeli su da posmatraju blog kao sredstvo za dovođenje saobraćaja na web sajt. Biznis koji poseduje blog na kome redovno izbacuje tekstove bolje će se rangirati na Googlu (u kombinaciji sa SEO). Sa aspekta prodajnog levka blog savršeno radi u gornjim delovima prodajnog levka. 

Blog stvara prisniju povezanost, svesnost o brendu, autoritet, uticaj i stvara potrebu ljudi da se vrate na web sajt. 

Da li koristite digitalni marketing kako bi unapredili vaš biznis?

Koje taktike koristite? 

Leave a Reply

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of