Društvene Mreže i Marketing na njima

Društvene mreže su promenile način na koji posmatramo danas internet. Nije neophodno spomenuti koliko ljudi je aktivno na društvenim mrežama.

Youtube, Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Snapchat, WhatsApp, Viber postali su sastavni deo našeg slobodnog vremena. Stil života.

Eksponencionalni rast ovih platformi naveo je biznise da gledaju na društvene mreže kao profitabilni marketing kanal.

Upravo iz tog razloga smo u ovom blog postu odlučili da detaljno obradimo temu marketinga na društvenim mrežama.

Ovaj blog post će pokušati da ti osvetli put, kako bi što efikasnije, pametnije i bolje upravljali ovim platformama kako bi doprineo rastu tvog biznisa.

Društvenemreže šta se desi za 60 sekundi

1. Šta je marketing na društvenim mrežama

Marketing na društvenim mrežama je proces dovođena ljudi na website putem društvenih mreža, promovisanje proizvoda ili usluge, kao i skretanje potrebne pažnje, kako bi brend bio konstatno u svesti kupca.

Društvene mreže predstavljaju sastavni deo digitalnog marketinga (za više klikni ovde) i njegove strategije.

Većina platformi ima ugrađene analitičke alate, kojima možemo meriti i pratiti performanse aktivnosti brenda.

Tačno možemo videti šta naša ciljna grupa voli, a šta ne. Na osnovu toga možemo prilagoditi strategiju.

Ovaj članak se fokusira na društvene mreže kao celinu. Međutim radi bolje organizacije, ispod smo naveli linkove u kojima smo detaljno obradili svaku platformu pojedinačno.

Ispod ćeš pronaći mnoštvo korisnih saveta i proverenih taktika koje stvarno rade. 

Instagram

Facebook

Youtube

LinkedIn

Snapchat

Twitter

Vratimo se na tekst i počnimo od početka…

2. Šta su društvene mreže

Društvene mreže su mobilne aplikacije ili sajtovi koji omogućavaju korisnicima da lako i brzo dele sadržaj jedni drugima ili međusobno komuniciraju.

Omogućile su da se informacije prenose još brže i efikasnije. Samo za sekund svojim pratiocima možemo uživo podeliti atmosferu sa koncerta omiljene muzičke grupe ili okačiti video sa lica mesta nekog nekog događaja. Upravo ove aplikacije su oblikovale internet kakav danas znamo.

Njihova moć leži u tome što imaju sposobnost da objedine ogroman broj ljudi na internetu.

Dizajnirane su da se komuniciramo i delimo sadržaj sa rodbinom i prijateljima, prelistavamo najnovije vesti i dešavanja, kako oko nas tako i sa drugih krajevima sveta u različitoj formi ( video, fotografija, tekst, itd.).

Razlikujemo nekoliko tipova društvenih platforme prema vrsti sadržaja koji na njima preovlađuje.

  1. Društvene mreže za umrežavanje, u ovu grupa spadaju Facebook, LinkedIN, Twitter.
  2. Aplikacije za deljenje fotografija, ovde ljudi dele međusobno i gledaju fotografije sa putovanja, različitih krajeva planete, visoke mode, itd. Najpoznatiji predstavnici su Instagram, Snapchat i Pintrest.
  3. Video platforme, na kojima korisnici konzumiraju i dele video sadržaj jedni drugima. Najpopularniji su Youtube, Vimeo, Vine, itd.
  4. Blogging platforme, Medium, Tumblr, Blogger, Squarespace, itd.
  5. Social media plataforme za diskusiju, u ovoj su grupi reddit i quora.

Neophodno je spomenuti da svaka platforma želi da privuče što veći broj korisnika. Iz tog razloga danas imamo hibridne platforme koje objedinjuju sve postojeće opcije (Live video, video, stories, itd.)

Najpoznatije društvene mreže po broju korisnika u 2018 godine (u milionima) Izvor

Navešćemo neke od osnovnih razloga zašto je potrebna social media prisutnost skoro svakoj kompaniji.

  1. Društvene mreže generišu saobraćaj na website
  2. Pomažu nam da promovišemo sadržaj blog postove, proizvode, video snimke, itd.
  3. Olakšavaju da biznis bude pronađen online
  4. Bolje upoznajemo ciljnu grupu
  5. Aktivno razvijamo odnos sa ciljnom grupom
  6. Social media reklame nam dozvoljavaju retargetiranje i targetiranje
  7. Reklame na društvenim platformama su mnogo jeftinije u odnosu na druge marketing kanale
  8. Možemo ih koristi kao korisnički servis ili brinuti o kupcima
  9. Ojačavamo lojalnost brenda
  10. Unapređuju prodaju
  11. Storytelling nikada nije bio lakši
  12. Podižu svest o brendu
  13. Deljenje sadržaja može da poprimi viralni oblik

3. Kratak istorijat društvenih mreža

Pionir Sixdegrees, društvena mreža pokrenuta 1997 godine, upoznala je ljude po prvi put sa konceptom društvenih platformi. U jednom momentu brojila je čak oko milion korisnika. Omogućavala nam je da kreiramo profil i dodajemo druge korisnike za prijatele.

Međutim zatvorena je već 2001 godine, jer je bloging odvlačio svu pažnju internet korisnika. Početak 2000-ih obeležile svu dve platforme Myspace i LinkedIN.

LinkedIN zauzeo drugačije viđenje društvenih mreža. Više poslovan pristup. Cilj mreže je bio da olakša proces poslovnog umrežavanja. U početku je sporo rasla, međutim preživela sve poteškoće i uspešno se pozicionirala kao glavna mreža za networking. Danas broji 106 miliona mesečno aktivnih korisnika.

Myspace je u jednom trenutku najpopularnija društvena platforma na svetu, nudila je mogućnost ulepšavanja profila, ubacivanje slika, video snimaka, muzike, zabave i druženja.

Godine 2004, pojavom Facebook-a, naprednije i modernije platforme u svakom segmentu, korisnici Myspace-a počinju da se obasipaju. Danas je ljudi baš retko koriste. Sve ostalo je istorija. Danas Facebook objedinjuje više od 2 milijarde mesečno aktivnih korisnika.

Youtube osnovan je 2005 godine od strane trojice radnika Paypal-a, kao platforma na kojoj korisnici dele međusobno video sadržaj. Google je odmah prepoznao ogroman potencijal ove kompanije i kupuje 2006 godine je za 1,65 milijardi dolara. Danas je Youtube najveća video platforma i drugi na svetu search posle google.com.

Twitter platforma je osnovana 2006 godine. Postala je poznata po kratkim porukama od 140 karaktera. Danas Twitter broji 330 mesečno aktivnih korisnika.

Instagram je mobilna aplikacija osnovana 2010 godine kao aplikacija koja omogućava deljenje slika i video snimaka pratiocima. Aplikacija sadrži foto filtere, story i live video mogućnosti. Facebook 2012 godine je kupio Instagram. Danas je Instagram jedna od najpopularnijih društvenih mreža.

4. Savršen spoj marketing sadržaja i društvene mreže

Ovo dvoje zaista ne idu jedno bez drugog.

Društvene mreže pomažu da se kvalitetan content širi, dok kontent pomaže rastu brenda i broja pratioca.

Marketing sadržaja prvo privuče pažnju kvalitetnim sadržajem, zatim uspostavlja odnos, gradi poverenje i na kraju podstiče kupovnu akciju.

Na našu žalost ne postoji savršena formula koja se može primeniti da bi ova dva savršeno funkcionisali.

Svaki je biznis priča za sebe, a fokus dobrog marketing na zadovoljavanju potreba ciljne grupe. Taj princip se odnosi i na marketing sadržaja. Iako izgleda lako, zapravo nije. Prvo je potrebno je dobro oslušnuti ciljnu grupu. 

Neophodno je dati odgovore na pitanja ispod.

  1. Kakav sadržaj oni zapravo žele da konzumiraju?
  2. Kakav sadržaj će im pomoći da se informišu o određenoj temi?
  3. Da li je sadržaj kvalitetan i da li pratiocima pomaže da reše određeni problem?
  4. Da li koristimo storytelling kako bi se povezali sa followerima na emotivnom nivou?

Cilj je proizvodnja sadržaja koji će zadovoljiti potrebne ciljne grupe na razne načine. Pratioce je potrebno zabaviti, animirati, edukovati, informisati i nešto im pokloniti (sniženje, akcije, promocije, besplatne uzorke, nagrade, itd.). Content može biti u različitim oblicima slike, vide-a, zvuka, teksta, itd.

Sadržaj prilagođavamo „psihologiji“ platforme. Ne možemo koristi isti sadržaj na LinkedIN-u kao na Snapchatu. Ove dve platforme se u skroz razlikuju. Jedna je namenjena poslovnim ljudima koji žele da se umrežavaju, dok je druga namenjena mlađoj populaciji.

Svaka platforma ima svoj alat za analizu, a na osnovu dobijenih podataka možemo utvrditi koji sadržaj dobro prolazi, a koji ne.

Facebook – Ne tako davno slike su najbolje prolazile na Facebook-u. Međutim promenom algoritma, video je prestigao slike po reach-u. Takođe odlično prolazi i live.

Instagram – Vizelna platforma gde lepe i kvalitetne slike, storiji i video snimci do 60 sekundi, najbolje prolaze. Citati su takođe veoma popularni i ljudi vole da ih objavljuju. Kretivan dizajn treba da prati vizuelni identitet kompletnog brenda.

Twitter – Na ovoj platformi najbolje prolaze vesti, kratki twittovi, blog postovi i gifovi.

Youtube – How to video snimci, vlog, edukacija i walkthroughs.

LinkedIN – Poslovi, vesti iz kompanije i profesionalni sadržaj.

pdf-toolkit-opt-in

Svi Marketing Alati Na Jednom Mestu. Besplatno Skini Svoju Kopiju.

Tvoje Informacije Su 100% Bezbedne i Nikada Ih Nećemo Podeliti Sa Trećom Stranom.

5. Budi društven na drušvenim mrežama, taktika koja uvek radi…

Društvene mreže nisu samo alat za dolazak do cilja, već kanal za uspostavljanje dugoročnog prijateljskog odnosa.

One zapravo predstavljaju model, kako komunikacija funkcioniše u stvarnom svetu. Fokus pomeramo sa cilja (npr. prodaja), na ljude i interakciju sa njima. Tad one najbolje rade.

Stranice koju ciljna grupa voli, posećuje, ostavlja komentar i deli svojim prijateljima predstavlja veliku marketing aktivu kompanije. Međutim upravo tu većina kompanija pravi grešku. Jednostavno nisu društvene i ne komuniciraju sa svojom ciljnom grupom na pravi način.

Ispod smo naveli osnovne taktike kako da uspostavamo i održavamo komunkaciju na socijanim mrežama.

  1. Prate se sva pominjanja brenda
  2. Odgovara se na sve komentare i sva pitanja koja nam pratioci postavljaju
  3. Postavljamo pitanja na kraju posta kako bi privukli pratioce da se priduže konverzaciji
  4. Kreiramo kvalitetan sadražaj sa kojim će se ciljna grupa rezonovati
  5. Koristimo storytelling kako bi se emocionalno povezali sa followerima.
  6. Pokazujemo ljudsku dimenziju brenda

6. Glas brenda na društvenim mrežama

Kao što čovek ima glas, tako ga imaju i brendovi. Glas brenda je način na koji brend komunicira sa svojom ciljnom grupom. Na socijalnim mrežama brendovi glasom ispoljavaju karakter, identitet i vrednosti.

Primetna je loša praksa kad kompanija objavi post, koji izgleda kao da nije njen? Obično je drugačiji od ostatka sadržaja ili poruka koje brend želi da šalje svojoj ciljnoj grupi.

Ovde većina kompanija greši jer nema jasno utvrđen glas. Bez jasno utvrđenog brend glasa jako je teško biti dosledan principima brendinga (za više klikni ovde).

Da li brend glas neobavezan, strogo poslovan, zabavan ili informativan zavisi od toga kome brendi služu, tj. njegovoj ciljnoj grupi i vrednostima koja je zastupa.

Brend glas treba da definiše ton i način komunikacije kompanije sa ciljnom grupom. Neophodno je biti dosledan brend glasu. Jednom kad ga definišemo, koristimo ga na svim platformama i dodirnim tačkama sa ciljnom grupom. Na taj način negujemo jedinstvenost i prepoznatljivost kompanije.

7. Najbolje vreme za postovanje na društvenim mrežama

Ovde će svako pokušati da iznese svoje mišljenje. Međutim ovde ne postoji pravi odgovor.

Vreme postovanja koje radi za nas, možda neće za tebe. Možda se naši followeri razlikuju od tvojih, možda su naši online, kad su tvoji offline i obrnuto. I naša i tvoja ciljna grupa je jedinstvena.

Baš iz tog razloga je teško reći koje je najbolje vreme za objavljivanje postova na društvenim mrežama.

Najbolje vreme za postovanje je kad je najviše tvojih pratioca online.

Tad će najviše pratioca videti tvoj post. Stalno praćenje performansi posta je neophodno kako bi uvideli šablone ponašanja pratioca. Na osnovu podataka možemo postaviti efikasnu taktiku kad je najbolje vreme za postovanje.

8. Influencer marketing

Predstavlja saradnju brenda i pojedinca sa uticajem na socijalnim mrežama, gde pojedinac promoviše proizvod, uslugu ili kompaniju, a zauzvrat dobija određeni benefit.

Da bi nekoga nazvali influencerom, ta osoba mora da ima neki uticaj na svoje pratioce. Ona treba da utiče na stavove, razmišljanja i ponašanja ljudi koji svaki dan čitaju njegove postove.

Pratioci influencera i ciljna grupa brenda bi trebalo da se podudaraju, samo tad ova taktika radi.

Na ovaj način kompanije grade poverenje i podstiču interesovanje. Kad se bira influencer neophodno je voditi računa o sledeća tri faktora.

  1. Njegovu relevantnost za određenu oblast
  2. Broj ljudi do kojih njegova poruka može da stigne
  3. Koliki uticaj ima na ljude koji ga prate.

9. Viralni postovi na društvenim mrežama

Viralnost ne sme biti cilj, jer ona nikad nije garantovana i teško dostižna. Ako se postigne, to znači besplatnu reklamu i ogromnu količinu brand awareness-a.

Društvene mreže nam pomažu da se sadržaj širi neverovatnom brzinom, poput brzine širenja virusa sa jedne osobe na drugu. Kao što viris zarazi jednog čoveka, taj čovek prenosi drugim ljudima, zatim ti ljudi trećim, tako se i viralni sadržaj eksponencijalno širi.

Pojedinac postaje opčinjen porukom koja mu je stigla i odmah je deli sa svojim prijateljima. 

10. Kros promocija

Svaka platforma je drugačija, pa tako i pratioci na njima.

Međutim svako ko veruje u nekoliko tački dodira pre obavljenje kupovine, shvata da je potrebno da nas isti ljudi prate na više platformi istovremeno.

Na taj način je teže pratiocima da preskoče našu poruku na društvenim mrežama.

Kod ove taktike koristimo jednu platformu za promociju druge. Na primer, na Twitteru objavimo – zapratite nas na Facebook-u i učestvujte u nagradnoj igri, glavna nagrada je putovanje. Na taj način raste broj followera na svim platformama na kojim smo aktivni i povećava se reach naše poruke. 

11. Omni presence, sveprisutnost

Cilj svake kompanije je da zauzima što više prostora, kako online tako i offline.

Međutim, baš zato što možeš biti prisutan na svakoj društvenoj mreži, ne znači da bi i trebao.

Na primer, Instagram je trenutno jedna od napopularnijih platformi, svi preporučuju da kompanija bude aktivna na njoj. Ali… Uvek treba da pođemo od pitanja da li je tvoja ciljna aktivna na Instagramu.

Ako je odgovor ne, to je onda pogrešna platforma za tvoj biznis. Pogotovu ako se u obzir uzme vreme i napor vođenja ovih platformi.

Ako ciljna grupa koristi sve ove aplikacije, onda kompanija treba da bude prisutna na svakoj od ovih platformi. U ovom slučaju taktika je da se razvije jedna društvena platforma u potpunosti, a zatim da se postepeno prebace pratioci i na ostale platforme. 

12. Doslednost brendu

Trudimo se da uvek koristimo iste boje, logo, dizajn, font, ton glasa, vrednosti, imidž, itd.

Neophodno je da budemo dosledni brendu na svim društvenim platformama gde je kompanija aktivna. Sadržaj treba da nosi istu poruku, isti dizajn i iste vrednosti. U kom god obliku on bio (slika, video, kreativni dizajn ili tekst). Samo smo tada dosledni brendu.

Ako pogledamo kroz istoriju svaki veliki brend je bio dosledan. Baš zbog doslednosti danas ih vidimo kao lidere u svojim oblastima.

Doslednost podiže svest o brendu, pomaže kupcu da stvori jasnu sliku šta brend predstavlja, autentičnost i emocionalnu povezanost.

13. Live video, sadržaj budućnosti

Kontrola brenda je ponekad iluzija. Taktike koje su nekada radile danas više ne rade.

Najbolji način za privlačenje kupca su nove opcije i nove platforme.

Baš zato je potrebno stati pred ciljnu grupu i obratiti im se uživo. Potrebno im je pokazati ljudsku dimenziju, ranjivost i nesavršenost. Ne smemo zaboraviti da brendove čine i predstavljaju ljudi. 

Live video nam može oko ovoga pomoći. Brendovi koji vole da eksperimentišu i improvizuju su u prednosti u odnosu na one koji nisu. Danas gotovo sve platforme daju najveći reach liveu u odnosu na drugi tip sadržaja. 

Ova opcija dodatno olakšava storytelling i obraćanje ciljnoj grupi na emotivnom nivou. Kod običnog videa postoji mogućnost editovanja i poliranja video zapisa. 

Upravo je to jedan od glavnih razloga žašto ljudi imaju vise poverenja u live video. Primetan je porast popularnosti sadržaja koji se pravi i strimuje u isto vreme u odnosu na saržaj koji je kreiran i editovan u prošlosti.

14. Video blog, poznatiji kao Vlog

Vlog je video blog. Predstavlja spoj blogginga i video snimka, editovanog kako bi pratiocima iz prvog lica podelili stavove, razmisljanja i ideje.

Ljudima je mnogo lakše da upiju informaciju putem videa nego da odvoje svoje vreme za isčitavanje dugačkog članka.

Baš zato je vloging je budućnost bloginga. Pad cene opreme za video produkciju još dodatno pospešuje ovaj trend. Prednosti su ogromne.

Brzo možemo izgraditi brend, pozicionirati se kao ekspert ili lider u određenoj oblasti, biti pronađeni za određenu ključnu reč, steći poverenje i izgraditi reputaciju.

Servisi poput Youtube-a nam omogućavaju nam distribuciju ove vrste sadržaja.

Koja je tvoja omiljena taktika na društvenim mrežama?

Na kojoj platformi je tvoja ciljna grupa?

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of